I november meddelade det brittiska hälsoministeriet att landets läkare snart kommer att förskriva konstupplevelser mot psykisk ohälsa. Något år tidigare startade Karolinska Institutet ett forskningscentrum för kopplingen mellan kultur och hälsa. Och för fyra år sedan drog vi själva igång vår satsning på konst i entréer. Den som undrar varför kan bläddra tillbaka till artikeln "Miljöer för millennials". Den som vill se årets tillskott av lyckopiller bläddrar framåt.
Gustav Adolfs torg 16: Cajsa von Zeipel, Party girls don’t get hurt, 2017. (Rostfritt stål, glödlampor, glasfiber, sprayfärg, frigolit, harts.)
Gustav Adolfs torg 16: Cajsa von Zeipel, Party girls don’t get hurt, 2017. (Rostfritt stål, glödlampor, glasfiber, sprayfärg, frigolit, harts.)
I Cajsa von Zeipels porträtt finns kopplingar till de klassiska skulpturer som vanligen hyllar manliga hjältar. Men här handlar det om unga kvinnor som är både frustrerade, nonchalanta och arga. Tuffa kläder och självmedvetna poser signalerar styrka och döljer villrådighet. Under ytan pågår det urgamla dramat om vem man är och vem man vill vara.
Kungsgatan 55: Fredrik Wretman, 18 figurer ur serien Lost wax, 2015-2017. (Patinerade bronsskulpturer.)
De små, intima bronsskulpturerna kan påminna om klassicismens grekiska och romerska ideal. Samtidigt leder de tankarna till surrealismens upplösning av gränserna mellan dröm, fantasi och slump. Figurerna har dragits ur gjutformen utan efter- behandling, gjutformen har förstörts efter en gjutning och de unika objekten bär sina skavanker som födelsemärken.
Kungsgatan 55: Sofia Ekström, Nattframkallaren, 2018. (Animerad oljemålning.)
Relationen mellan fotografi och måleri är ett huvudspår i Sofia Ekströms konst. Hennes abstrakta målningar skapas med wettexdukar och disksvampar och påminner om fotofonder. Hon använder gärna sina verk i installationer, som här. Den animerade målningen har en inkopplad belysning som ger ett slumpmässigt ljusspel och oändliga variationer av motivet.